صفحه ها
دسته
نظام هدفمند
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 5109
تعداد نوشته ها : 34
تعداد نظرات : 2
Rss
طراح قالب
بهنام حاتمي

توصيه پدر به فرزند براي انتخاب دوست شايسته


يا بُنَىَّ لاتَعدُ بَعدَ تَقوَى اللّه مِن اَن تَتَّخِذَ صاحِبا صالِحا؛ فرزندم! بعد از تقواى الهى، از گرفتن دوستِ شايسته نگذر.(لقمان حكيم عليه السلام ،الاخوان، ص ۱۱۰، ح ۲۵)


با نخبگان و فرهيختگان شهر 

مصاحبه / عباس زماني


دكتر اصغر فروغى ابرى، استاد دانشگاه، معاون فرهنگى دانشكده ادبيات و علوم انسانى و مسئول ايثارگران دانشگاه اصفهان


«خوراسگان اگرچه از نظر اقتصادى جزء قسمت هاى ضـعيف اصفهان است اما از نظر اعتقادى و فرهنگى و استعدادى و پشتكار و تلاش و كوشش يك سر و گردن از همه جا بالاتر است.مردم اين شهر هم در ايام انقلاب و هم دفاع مقدس نقش بسزايى در پيشبرد اهداف انقلاب ايفا كرده اند و امروز هم در زمينه هاى علمى و فرهنگى در بخش هاى مختلف نخبگان خوراسگان در تمام كشور مى درخشند.


شايد كسب اين افتخارات به نوع معيشت مردم برمى گردد چرا كه در اين منطقه مردم با زحمات زياد امرار معاش مى كنند كه قطعاً در پرورش و تربيت فرزندان موثر است. » اينها گوشه اى از صحبت هاى دكتر اصغر فروغى ابرى است كه با در گفتگوى اختصاصى با نشريه نداى خوراسگان بيان نموده است.وى از جمله چهره هاى علمى شهر خوراسگان است كه با وجود نائل شدن به درجه رفيع جانبازى و از دست دادن بينايى هرگز در راه كسب علم و معرفت از پاى ننشسته و عليرغم تمامى مسائل موجود بر مشكلات فائق آمده و اكنون به عنوان يكى از چهره هاى علمى و فرهنگى شهر و استان در راستاى تحقق اهداف فرهنگى انقلاب در ميان جوانان و دانشجويان گام بر مى دارد.


در آستانه ايام دفاع مقدس بر آن شديم تا با يكى از چهره هاى شاخص علمى – فرهنگى ايثارگر شهرمان گفتگويى انجام دهيم.


‌استاد فروغى اگرچه داراى مقام علمى و فرهنگى بالايى است اما آنچه در نگاه اول انسان را مجذوب وى مـى‌كـنـد، حسن خلق، تواضع، فروتنى، ساده زيستى و صحبت صادقانه و بى آلايش است كه امروزه در كمتر كسى تمامى اين ويژگى ها جمع مى شود. در يك جمله دكتر اصغر فروغى جمع صفات نيكوست. ‌ ‌


“‌ جناب آقاى دكتر ضمن تشكر از وقتى كه در اختيار ما قرار داديد، لطفاً از خودتان بگوييد؟

با تشكر از جنابعالى و اعضاى شوراى اسلامى شهر. خوراسگان سابقه تاريخى درخشان دارد و شخصيت هاى برجسته اى از محلات مختلف اين شهر همچون خاتون آباد، هفتشويه، راران و… به ويژه ابر به ايران و جهان معرفى شده اند و امروز در فرهنگ هاى مشاهير بسيارى از مهندسين و مشاهير عنوان ابرى اصفهانى را دارا هستند.


بنده مانند ساير مردم اين خطه داراى خانواده اى متدين و مذهبى بودم كه علايق شديدى به اهل بيت عليه السلام داشتند و هنوز هم روضه خوانى خانگى كه در سنت هاى گذشته ما وجود داشته در خانواده ما مرسوم است.بنده متولد ۱۳۴۰ در محله ابر هستم.


اين محل در گذشته روستاى نسبتاً كوچكى بود كه در حال حاضر به عنوان يكى از محلات شهر خوراسگان قرار دارد اما شواهد نشان مى دهد كه در دروان باستان با توجه به مركزيت «شهرستان» داراى اهميت و رونق بوده است.


مردم ابر عمدتاً كشاورز و كارگر بودند و بنده نيز در ميان همين مردم به دنيا آمده و بزرگ شدم.اين منطقه ارتباط نزديكى با روحانيت و مسجد داشت و در دوران جنگ نيز نقـش آفـرينى كرد و داراى تعداد زيادى شهدا، آزدگان، جانبازان و ايثار گران است.دوران ابتدايى بنده دردبستان ابهر كه تازه ساخته شده بود سپرى شد.


قبل از آن بچه ها در حسينه اى تحصيل مى كردند و با همت مردم و خيرين اين دبستان ساخته شد.


پس از آن دروان راهنمايى را در مدرسه اى در خيابان اباذرخوراسگان(مدرسه داريوش) سپرى نمودم و پس از آن، دوران دبيرستان را يكسال در دبيرستان ادب ادامه دادم و با توجه به علاقه بسيار زياد به كارهاى فنى و برق به هنرستان برق فرخ روز در خيابان استاندارى رفتم.


سال دوم و سوم هنرستان را در رشته برق هنرستان شاه عباس در خيابان فروغى ادامه دادم و سال چهارم كه مصادف با ايام پيروزى انقلاب شد را در هنرستان انقلاب اسلامى در سه راه ملك شهر گذراندم و در سال ۱۳۵۹ ديپلم قديم گرفتم.


بعد از آن در مغازه سيم پيچى موتورهاى الكتريكى يكى از اساتيد هنرستان در خيابان ابن سينا مشغول شدم و حدود يكسال هم در مغازه اى ديگر در خيابان فلسطين مشغول بودم.


مقدارى هم پراكنده كار كردم تا در سال ۱۳۶۱ برادر كوچكترم حسين وارد سپاه شد و به جبهه رفت و در عمليات فتح المبين به شهادت رسيد.همين كه مراسم خاكسپاريش به پايان رسيد سه روز بعد من خود را آماده كردم و به جبهه رفتم.


مى خواستم به جبهه جنوب بروم اما در جبهه غرب نياز به نيرو داشتند و در اوايل سال ۱۳۶۱ به سنندج و مريوان اعزام شدم.تا سال ۱۳۶۲ در آنجا ماندم تا اينكه در ۲۴/۴/۱۳۶۲ از ناحيه شكم، پا و چشم مجروح شدم. مدتى معالجه شدم اما از ناحيه چشم بهبودى حاصل نشد. در سفرى كه براى معالجه به آلمان داشتم با تعدادى از رزمندگان جانباز آشنا شدم و با هم قرار گذاشتيم كه اكنون كه ديگر امكان ادامه حضور ما در جبهه ها فراهم نيست بايد كارهاى اساسى ترى انجام دهيم.


“‌ با مشكل نابينايى به وجود آمده چگونه ادامه تحصيل داديد؟

اوايل كار يك روز به بنياد شهيد اصفهان مراجعه كردم و بـا آقـايـى آشنـا شـدم كـه معلـم آمـوزشگاه «ابابصير» -آموزشگاهى براى نابينايان- بود. به آنجا مراجعه كردم و خط بريل را آموزش ديدم و يكسال هم در آنجا درس خواندم.


پس از آن در سال ۱۳۶۳ در كنكور شركت كردم. رشته من رشته برق بود و با اين شرايط ادامه تحصيل برايم مشكل بود به همين دليل تصميم گرفتم در رشته علوم انسانى شركت كنم.


در اين زمينه هيچ اطلاعى از منابع و كتاب هاى اين رشته نداشتم پس به سازمان ۷ تير واقع در خيابان آبشار مراجعه كردم و در آنجا نوارهاى كاست درس هاى دوره دبيرستان رشته علوم انسانى را دريافت كردم و گوش دادم و با رتبه ۴۲۰ مرحله تستى را پشت سر گذاشتم و پس از قبولى در مرحله دوم و آزمون تشريحى وارد دانشگاه اصفهان شدم.


اوايل برايم خيلى مشكل بود ولى ظرف مدت يكى دو ماه همه چيز عادى شد و در اين رابطه با كمك دوستانم كه كتب و جزوات را به صورت نوار در مى آوردند و من گوش مى كردم ترم اول را گذراندم و پس از گذشت ۴ سال در سال ۱۳۶۷ در رشته تاريخ دانشگاه اصفهان در مقطع كارشناسى فرغ التحصيل شدم و همان سال در مقطع كارشناسى ارشد رشته تاريخ گرايش ايران اسلامى در دانشگاه تهران پذيرفته شدم.


در سال ۱۳۶۹ نيز در مقطع كارشناسى ارشد فارغ التحصيل شدم و همان سال در امتحان اعزام به خارج شركت كردم و پذيرفته شدم اما معاون دانشجويى آن زمان على رغم اينكه دو بار پذيرش گرفته بودم اجازه اعزام نداد و مى گفت كه ادامه تحصيل در خارج با شرايط من برايم سخت است.


در سال ۱۳۷۴ در آزمون دكترى دانشگاه تهران شركت كـردم و پـذيرفته شدم و در سال ۱۳۷۹ فارغ التحصيل شدم.موقعى كه آزمون كارشناسى ارشد مى دادم بورس وزارت آموزش عالى شدم و من اصفهان را انتخاب كردم و موافقت شد.


در ابتدا با مشكلاتى مواجه بودم چرا كه حضور يك استاد نابينا برايشان نوظهور بود و معاون آموزشى دانشگاه موافقت نمى كرد اما با مساعدت دكتر رزم جو، رئيس وقت دانشگاه اصفهان و ديد باز ايشان از مهرماه ۱۳۷۰ در گروه تـاريخ دانشگاه اصفهان مشغول تدريس شدم و نه تنها مشكلى پيش نيامد كه موفقيت آميز هم بود. از سال ۱۳۸۶ معاون فرهنگى دانشكده ادبيات شدم كه هنوز هم مشغول هستم و از آن زمان مسئوليت امور ايثارگران دانشگاه اصفهان را نيز برعهده گرفتم.


از سال ۸۸ دفترى با عنوان «نهضت فراگير قرآن در دانشگاه اصفهان» با مسئوليت بنده و همكارى ديگر استايد و دانشجويان علاقه مند جهت گسترش فرهنگ و معارف قرآنى راه اندازى شد.


در سال ۱۳۶۳ ازدواج نمودم كه حاصل آن سه فرزند است. دختر بزرگم كارشناس گفتار درمانى است، دختر دومم دنـدان پـزشك است و دختر سومم دانشجوى روانشناسى بالينى دانشگاه اصفهان است. در كنار تدريس هم يك سرى كارهاى تحقيقاتى نيز انجام داده ام.


“‌ در صحبت ها يتان اشاره كرديد كه كارهاى تحقيقاتى هم انجام مى داده ايد. لطفاً بيشتر توضيح دهيد؟ 

بله. نتيجه اين تحقيقات انتشار كتاب درسى «تاريخ غوريان» از انتشارات سمت، و كتاب عاشورا و نقش مراسم عزادارى در تحولات سياسى و تاريخ ايران تحت عنوان«ايرانيان و عزادارى» توسط انتشارات موسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى(ره) در قم، مجموعه يك «مشت خاك، يك دشت خون» در خصوص وقايع شگفت انگيز كربلا در غالب داستان هاى جذاب براى جوانان و نوجوانان از انتشارات حروفيه، «مشكلات خلافت على(ع)» توسط انتشارات امام باقر(ع) مشهد و اثرى هم كه هم اكنون در دست دارم تحت عنوان «آخرين امتحان» كه مجموعه زندگى نامه و وصاياى شهداى دانشگاه اصفهان مى باشد و درمجموع تاكنون بيش از ۵۰ مقاله و اثر داشته ام. ‌ ‌اخيراً هم براى تهيه مجموعه آثار و زندگى نامه هاى شهداى محله ابر با بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاى دفاع مقدس استان اصفهان صحبت هايى شده است.


“‌ سخت ترين دوران زندگى شما چه دورانى ؟ 

در اين دوران سختى احساس نكردم. اگرچه در اوايل به دليل اينكه بيناييم را از دست داده بودم انجام كارها برايم مشكل بود اما به لطف خدا توانستم در زمانى كوتاه خود را با شرايط موجود وفق دهم و بر مشكلات غلبه كنم. ‌ ‌مى توانم بگويم آن موقع هم كه از جبهه ها به خاطر مجروحيت دور شدم و امكان بازگشت برايم نبود نيز از دوران سخت زندگيم بود چرا كه با خدا پيمان بسته بودم كه تا زمانى كه جنگ هست در كنار ديگر دوستانم در جبهه بمانم.


در مجموع انجام رسالتى كه شهدا برعهده ما نهاده بودند و حفظ و حراست از دستاوردهاى انقلاب و تماميت ارضى ميهنمان در ما ايجاد انگيزه اى مى كرد كه در مقابل سختى ها متوقف نشويم.


“‌ چه زمانى احساس شادى بيشترى كرديد؟ ‌

 هرجا كه احساس كنم وظيفه خود را به خوبى انجام داده ام خوشحال مى شوم و زياد هم در بند امور مالى نيستم. معتقدم كه اين فرصتى است كه خدا به ما داده تا در خدمت جوانان و دانش پويان راه علم و آينده سازان اين مملكت باشيم. ‌ ‌بهترين لذت من در كلاس درس و با دانشجو است كه احساس مى كنم مى توانم نقشى در پيشرفت و شكوفايى جوانان داشته باشم.


“‌ نقش فرهنگ خانواده ها در تحصيل و رشد علمى فرزندان چگونه است و اين موضوع در زندگى شما چه تاثيرى داشت؟

فرهنگ دامنه وسيعى دارد. فرهنگ آن چيزى است كه انسان را براى رسيدن به اهداف عاليه الهى متعادل مى كند. اين نياز به بصيرت و فهم و درك دارد و قطعاً كسى كه دارى فطرت پاك باشد مطالعات و تحصيل مى تواند آن را شكوفا كند اما به اين معنى نيست كه كسانى كه تحصيلات كلاسيك ندارند فرهنگ ندارند.


دقت در مقوله هاى ايمان، صداقت، پاك بودن، حلال و حرام، حق الناس و.. انسان را در فضايى قرار مى دهد كه آن فضا در پيشرفت هاى مادى و معنوى كمك مى كند.


اگر دقت كنيم بسيارى از كسانى كه امروز سواد عاليه دارند، پدرانشان كشاورز، كارگر و… بوده اند و عليرغم اينكه خود از سوادكمى برخوردار بوده اند دغدغه با سواد شدن فرزندانشان را داشته و سعى مى كرده اند از امكانات زندگى و آسايش خود براى پيشرفت فرزندانشان گذشت كنند و زمينه تحصيل آنها را فراهم نمايند. در ايام انقلاب در هنگام راهپيمايى ها در خيابان جى طول راهپيمايى به چند كيلومتر مى رسيد كه مردان و زنان در آن شركت مى كردند و با وجود اينكه اغلب سواد زيادى نداشتند، از فرهنگ و درك زيادى برخوردار بودند. وجود تعداد زياد شهدا، ايثار گران و رزمندگان در اين منطقه هم دليل برخوردارى از فرهنگ ايثار و شهادت اين مردم مى باشد.


اغلب خانواده هاى اين خطه سعى مى كردند طورى فرزندان خود ار تربيت نمايند كه ضمن جلوگيرى از رفاه زدگى، از استقلال نسبى نيز برخوردار باشند و با استقلال رشد كنند. اغلب فرزندان در گذشته هم كار مى كردند و هم درس مى خواندند كه شايد يكى از دلايل علاقه آنها به تحصيل سختى هاى كار بود.بايد شكوفايى استعداد هاى اين منطقه را مرهون زحمات پدران و مادران سخت كوشى بدانيم كه با پرورش اعتقادات دينى و مذهبى زمينه رشد و شكوفايى آنها را فراهم نمودند.


البته در حال حاضر در بعضى از خانواده ها به خاطر بى توجهى به اعتقادات مذهبى و سنتى و توجه افراطى به رفاه فرزندان بيش از حد خودسازى و رشد ايده آل باعث مى شوندكه آنها به آرامى در طول زندگى از مسير اصلى خارج شده و منحرف شوند.


‌همچنين خانواده ها بايد با شيوه هاى تربيتى مدرن روز آشنا باشند و در عين حال نبايد از سنت هاى گذشته و اعتقادات مذهبى خود جدا شوند .كسانى كه به دام فرهنگ هاى بيگانه مى افتند، پيشينه فرهنگى خود را نا ديده گرفته و چون جايگزينى براى آن پيدا نمى كنند جذب فرهنگ هاى بيگانه مى شوند.


“‌ در سال هاى اخير شوراى اسلامى و شهردارى در حركتى فرهنگى اقدام به تجليل از نخبگان علمى، فرهنگى و ورزشى خوراسگان نموده است. تاثير اين حركت را چگونه ارزيابى مى كنيد؟

انجام تجليل در يك مراسم از نخبگان جامعه خوب اسـت ولى كفايت نمى كند. اين افراد مى توانند با يك پشتيبانى مناسب از سوى نهادهاى فرهنگى استعداد هاى درونشان را بيشتر شكوفا كنند و در آينده در خدمت كشور قرار دهند.با يك تقدير و دادن يك جايزه -اگرچه خوب و عامل تشويق است- اما كار خاصى اتفاق نمى افتد.


بايد زمينه رشد و شكوفايى و پيشرفت آنها را فراهم كـرد.بـهـتـرين راه اين است كه آنها را شناسايى كنيم و كمبودهايشان را برطرف كنيم و با سازماندهى در تشكل هاى مربوطه آنها را هدايت كنيم تا در آينده نتايجش معطوف به سرزمين مان شود.


اين افراد در خارج از كشور جاذبه هايى براى تحصيل يا پيشرفت دارند و در بعضى مواقع به واسطه نداشتن امكانات يا ثبت و توليد اختراعات تمايل به خارج شدن از كشور دارند.


بايد بنياد يا سازمانى تشكيل تا هم راه هاى شكوفايى آنها هموار و هم در جهت تقويت هويت ملى- مذهبى در آنها تلاش شود.


بايد در يك نخبه، مخترع يا مبتكر هويت ملى- مذهبى را تقويت كنيم تا مانند جوانان دوران دفاع مقدس براى پيروزى و پايدارى كشورمان از همه وجود خود بگذرند.


“‌ در اين راستا چه توصيه اى به مسئولين داريد؟

هر مملكتى اگر بخواهد پيشرفت كند بايد نيروهاى متخصص داشته باشد. در همه جوامع افرادى هستند كه دارى استعداد هاى خاصى هستند كه بايد به آنها توجه كرد.


در مرحله بعد بايد قبل از آنكه شخصيت جوانان و به ويژه نخبگان شكل گيرد و از همان دوران دبستان زمينه بروز استعدادهاى آنها را فراهم كرد و براى آينده آنها در جهت استعدادهاى آنها و نياز كشور برنامه ريزى ويژه كرد. جامعه ما همواره داراى نخبگان بسيارى بوده است واين نخبگان مانند ذخائرى هستند كه بايد آنها را اكتشاف و استخراج كرد. بايد آنها را فناورى كنيم و به عنوان نيروهاى مستعد و آينده ساز كشور تربيت نماييم.


“‌ چه صحبتى با جوانان و علاقه مندان داريد؟ 

در مرحله اول كانون خانوادگى خود را حفظ كنيد و با تمام مشكلات سعى كنيد چارچوب خانواده و رابطه عاطفى و عقلانى خانواده را حفظ نماييد.


جوامع بشرى امروز نشان داده كه بدون داشتن اعتقاد صحيح نمى توان به آرامش و سكون رسيد و سعادت دنيا و آخرت را تامين كرد به همين دليل جوانان سعى كنند از همان ابتداى زندگى در مسير صحيح و شناخته شده مكتب شيعه قرار گيرند و آن را حفظ كنند.مساله بعدى توجه به قرآن، كتاب سعادت دنيا و آخرت است كه همواره مورد توجه مسلمانان بوده است.آنچه سرچشمه علم و معرفت را در ما شكوفا مى كند توجه به قرآن است و حتماً اهميت داشته كه حضرت امام رضا(ع) هر سه روز يك بار قرآن ختم مى كرده اند و يا امام حسين (ع)كه سر مباركشان بر سر نيزه قرآن مى خواند.


در مورد حضرت امام خمينى هم گفته اند كه ايشان هم هر ۱۰ روز يك بار ختم قرآن مى نموده اند.ممارست در قرآن دريچه هاى علم و معرفت را رو به انسان باز مى كند.نكته ديگر توجه به اهل بيت(ع) است كه بايد به همان سبك فرهنگ سنتى و اعتقادى با برپايى مراسم عزادارى، شبيه خوانى، وعظ و خطابه و… به آنها توجه و از سيره ائمه(ع) الگو گرفت.


مـسـالـه مهمتر دشمن شناسى و مبارزه با فرهنگ استعمارى است كه اين فرهنگ سالهاست با تبليغات فراوان به عنوان مدينه فاضله به جوانان ما معرفى مى شود و بايد مـواظب بود كه در دام استعمارگران نيفتيم و استعداد و امكانات خود را براى اهداف آنها هزينه نكنيم.شناخت ملى- مذهبى جوانان از خود نيز دارى اهميت بسيارى است كه بايد جوانان خود را بشناسند و براى حفظ سرزمين و اعتقادات خود ارزش قائل شوند.در پايان يادآور مى شوم امروز حرف اول دنيا را علم مى زند و ملتى كه علم ندارد حرفى براى گفتن ندارد و به نظر بنده جهاد امروز جوانان ما جهاد علمى است.


“‌ ‌ و حرف آخر…

انشاء ا… تمامى كسانى كه به نوعى مسئوليت دارند مسئولانه وظايف خود را عمل كنند و از منيت و خودپسندى و خود رأيى ها كه منشأ نا بسامانى ها و ويرانى هاست جداً پرهيز كنند.


منبع: خبرنامه نداي خوراسگان ، شماره ۵۲ ،شهريورماها۱۳۹۰


گردآوري توسط: سيّدحسام سيّدحسيني

دسته ها :
صفاي پدر و فرزندي

فرزند حقي به گردن پدر دارد و پدر هم حقي به گردن فرزند . حق پدر بر فرزند اين است كه فرزند ازوي در هركاري فرمانبرداري كند غير از نافرماني خداي عزيز . وحق فرزند بر پدر اين است كه نام نيكو براي او بگذارد، خوب تربيتش كند و قرآن تعليمش نمايد . (حضرت علي عليه السلام، نهج البلاغه، سخن ۴۰۷)

استاد دكتر سيّدحسن حسيني ابري،عضو هيأت علمي گروه جغرفياي دانشگاه اصفهان

سيّدحسن حسيني ابري در سال ۱۳۱۸ درقريه”ابر” از توابع شهر اصفهان (سه كيلو متري شرق شهر، ابهر يكي از محلات شهر خوراسگان) در يك خانواده زارع خرده مالك خوش نام متولد شد. پدر ايشان سواد خواندن و نوشتن نداشت،اما مادرشان تحصيلات قرآني را به كمال داشت و همواره با كمال جديت مشوق او و ديگر خواهران و برادرنش به ادامه تحصيل، و پيگير روند كارهايشان بود. وي تحصيلات ابتدايي خود را در دبستان جلاليه خواجه نظام الملك، متوسطه را در دبيرستان كازروني و دانشسراي كشاورزي، دوره كارشناسي را در دانشگاه اصفهان، كارشناسي ارشد را در دانشگاه تهران و دكتري را در دانشگاه اسلامي عليگره هندوستان به پايان رساند.

او هفده سال در آموزش و پرورش تدريس كرد كه اكثراً در مناطق روستايي بود و فقط ۳ سال در شهر اصفهان خدمت كرد، و از كلاس اول ابتدائي،تا دوره هاي تربيت معلم و تربيت مربي كودك را شامل مي شد وي در سال ۱۳۴۵ با سمت مربي آموزشي در گروه جغرافياي دانشگاه اصفهان استخدام شد. او در سال ۱۳۵۷ به مرتبه استادياري، و در سال ۱۳۷۵ به مرتبه دانشياري، و در اسفند ۱۳۸۰ به درجه استادي ارتقاء يافت.

استاد حسيني از سال ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۵ الگوسازي مردمي كردن احياي مراتع و كوير زادائي را، با پشتيباني مجتمع فولاد مباركه و مناطق روستايي پيرامون آن به آزمون گذارد و دستور العملهاي اجرائي آن را با توجه به سنت هاي مرتع داري گذشته ايران تهيه كرد كه امروز ه در سايه تلاش هاي او و همكارانش واگذري مراتع به دامداران جنبه قانوني و اجرائي ياته است. وي همچنين اولين نمونه تغذيه مصنوعي سيلابها را با كمك مجتمع فولاد مباركه در شهرستان شهرضا اجرا كرد و پاسخي بسيار اميد وار كننده در احياي ۲۵ رشته از قناتهاي منطقه به دست داد كه مبناي توسعه آبخيزداري و آبخواندي در ديگر نقاط كشور قرار گرفت.

وي از سال ۱۳۶۶ كه مسئله محروميت زادائي” بشاگرد هرمزگان” به سر پرستي كميته امداد حضرت امام خميني(ره) فراگير شد، همكاري پيوسته با آن نهادرا آغاز كرد و طي ۱۵ سال همكاري پيوسته با آن نهاد آبخيز داري مشاركتي در “بشاگرد”، راه خود را براي محروميت زادائي از منطقه و مناطق مشابه باز كرد، از منطقه “بشاگرد” به بنياد مسكن انقلاب اسلامي در امر مطالعات توسعه روستايي را پيوست و حدود ۷۰ طرح هادي روستائي در استانهاي مختلف كشور به انجام رساند.

استاد حسيني كتابها و مقالات زيادي را درباره روستاها و فرهنگ غني روستائي كشورمان به چاپ رسانيده، از جمله: كتاب زاينده رود، از سرچشمه تا مرداب گاوخواني، كه خود براي نوشتن اين كتاب، اين مسير را با چند بار با پاي پياده طي كرده، و مديريت سنتي و تقسيم نامه آب رودخانه را كه در طوماري به نام طومار شيخ بهائي به صورت ده به ده و مزرعه ه مزرعه درج شده است، با دقت كافي مطالعه كرده و از متن سيافي به متن امروزي بر گردانده، و آن را از بهترين نوشته هائي مي داند كه تا كنون درباره زاينده رود نوشته است. كتاب ديگر او مدخلي بر جغرافياي روستانشيني است كه اين مبحث براي اولين بار در كشور توسط ايشان به گونه اي سيستمي و با هدف حصول به نتايج كاربردي در زمينه توسعه روستائي كشور، پيگيري شده و تجارب پدرانمان را در مديريت منابع طبيعي و انساني روستائي در پيش رو قرار مي دهد، و با تحليل آن سنتها طريق بهروز كردن آنها را نشان مي دهد تا به قول استاد امروزيان و آيندگان را به كار آيد. اين كتاب به عنوان كتاب برتر سال ۱۳۸۱ در رشته هاي تاريخ و جغرافيا بر گزيده شد. استاد سيّدحسن حسيني ابري، مردي كه زندگي اش در خدمت صادقانه به علم و انديشه و فرهنگ و مردمان اين سرزمين سپري گشت، پس از اين همه تلاش خستگي ناپذير بازنشسته شد و در عين حال علاوه بر تحقيق و مطالعه و پژوهش، به صورت حق التدريس در گروه جغرافياي دانشگاه اصفهان به تدريس بعضي از واحدهاي درسي مشغول بود، تا اينكه در يكي از همين روزهاي نه چندان دور، در تاريخ ۲۲/۳/۸۹ دانشكده ادبيات فقدان اين استاد فرزانه را لباس اندوه برتن كرد و در تاريخ ۲۳/۳/۸۹ پيكر پاكش را ديدگان اشكبار استادان، دانشجويان و همكاران، از جلوي در ورودي دانشكده تا آرامگاه ابدي اش بدرقه كردند؛ روش شاد.

منبع:معرفي دانشكده ادبيات و علو انساني، به اهتمام دكتر اصغر منتظر القائم

گردآوري توسط: سيّدحسام سيّدحسيني
دسته ها :
امام خميني(قدس سره):

فقه، تئوري واقعي و كامل ادارة انسان از گهواره تا گور است.(صحيفة نور، جلد۲۱،ص۹۸)


خلاصه سوابق تحصيلي، پژوهشي و تجربيات سيّدحسام سيّدحسيني قهه


مشخصات فردي:

• نام و نام‌خانوادگي: سيّدحسام سيّدحسيني قهه

• نام مستعار: حسيني

• نام پدر: سيّدمحمود

• تاريخ و محل متولد: ۱۳۴۸، اصفهان

• پست الكترونيك:hosayni1969@gmail.com
•تلفن:۰۹۳۵۲۳۹۳۳۶۸


تحصيل:

• آخرين مدرك تحصيلي ديپلم كشاورزي عمومي از مركز آموزش كشاورزي كبوتر آباد اصفهان؛

• تئوريسيني(قبل از ورود به دانشگاه تئوري هاي خود را به مسؤول مركز تحقيقات علمي و ديني وكتابخانه اميرالمومنين (عليه السلام ) اصفهان جناب حجت الاسلام والمسلمين سيّدكمال فقيه ايماني؛ ارايه نموده­ ام)، كه به دليل اهميت تئوري هاي خود وارد دانشگاه شده و پس از پژوهش و مطالعات راهبردي در خصوص يك چنين تئوري هاي ارزشمندي از ادامه تحصيل دررشته تكنولوژي توليدات گياهي آموزشكده(دانشكده) كشاورزي و منابع طبيعي صومعه سرا دانشگاه گيلان انصراف داده و در ادامه با سعي و اهتمام درپژوهش و مطالعات راهبردي به مكتوب نمودن و ارايه اين تئوري هاي ارزشمند به رؤساي محترم پيشين و جديد دانشگاه اصفهان(جناب آقاي دكترطالبي و جناب آقاي دكتر رامشت)، وزير محترم علوم، تحقيقات وفناوري جناب آقاي دكتر زاهدي، رئيس محترم حوزه علميه اصفهان جناب آيت ا.. مظاهري، رئيس محترم پيشين حوزه علميه قم جناب آيت ا.. حسيني بوشهري، رئيس محترم دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم جناب حجت الاسلام والمسلمين رباني، رئيس محترم شوراي انقلاب فرهنگي جناب آقاي دكتر احمدي نژاد، رئيس محترم پيشين مجلس شوراي اسلامي جناب آقاي دكتر حداد عادل، رئيس محترم مركز صدا و سيماي اصفهان جناب آقاي مهندس كلباسي، رئيس محترم صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران جناب آقاي مهندس ضرغامي، استانداران محترم پيشين و جديد استان اصفهان(جناب آقاي مهندس حسيني، جناب آقاي بختياري و دكتر ذاكر اصفهاني)، رؤساي محترم پيشين و جديد مركز هم انديشي توسعه استان اصفهان( جناب آقاي دكتر ساسان و جناب آقاي دكتر رباني)، شهردارمحترم اصفهان جناب آقاي دكتر سقائيان نژاد و سايرنهادها ،سازمانها و مسؤولان نظام جمهوري اسلامي ايران پرداخته ­ام.


* مسئوليتهاي اجتماعي، فرهنگي و سياسي: 

• مربي سابق نهضت سواد آموزي؛

• حضور در جبهه حق عليه باطل؛

• مؤسس كانون فرهنگي، هنري سيّدالشهداء (عليه السلام )؛

• عضو سابق شوراي مركزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه گيلان؛

• مسئول سابق ستاد امر به معروف ونهي از منكر دانشكده كشاورزي صومعه سرا دانشگاه گيلان؛

• رابط سابق دفتر نهاد مقام معظم رهبري دانشگاه گيلان در دانشكده كشاورزي صومعه سرا دانشگاه گيلان؛

• عضو سابق هيئت رئيسه انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه گيلان؛

• داوطلب عضويت در سه دوره انتخابات شوراي اسلامي شهر خوراسگان اصفهان.


* آثار ثبت شده(تئوري هاي ارايه شده در قالب كتاب) در واحد ثبت كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران واقدام به ثبت در واحد ثبت آثار وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي جمهوري اسلامي ايران عبارتند از:

• نظام ‏هدفمند به شماره ثبت كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران۸۴۸۲۶‏ ح ‏ ، چاپ اول، ناشر مؤلف، ۱۳۸۵(درقالب كتاب)؛

• مقدمه اي در ‏بعد‏ زمان ‏و ‏مكان ‏بر ‏كتاب ‏نظام ‏هدفمند‏ به‏ شماره ‏ثبت كتابخانه ‏ملي ‏جمهوري ‏اسلامي ‏ايران ۸۶۱۴۸۰‏ ح ‏ (درقالب كتاب)؛

• هيأتي براي دهكده جهاني به شماره ثبت كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران ۸۷۱۷۸۱ ح (درقالب كتاب)؛

• راه حل مسأله براي دهكده جهاني به شماره ثبت كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران ۸۷۱۹۳۱ ح(درقالب كتاب)؛

• نصف جهان كليد راه حل توسعه و ساماندهي امور خير خواهانه جهاني به شماره ثبت… (درقالب كتاب)؛

•قابليت مطالعه يك نسخه از آثار سيّدحسام سيّدحسيني با عنوان هاي گوناگون به شماره ثبت… (درقالب سي دي).


* تاليفات(البته لازم به ذكر است هنوز تاليفاتم را اقدام به چاپ ننموده ام):

• اجتهاد فرهنگي در لايه هاي پنهان و آشكار تاريخ معماري شيعه و گردشگري در مكتب شيعه؛

• ازدواج در سيره و روش بزرگان شيعه (تجلي و ظهور عشق زن و مرد به خدا)؛

• اصول و معيار استعداد يابي با استفاده از داده ها و يافته هاي ادبيات مكتب شيعه.


* مباحث مطروحه در كتاب پيش گفته: 

• راهبرد هاي عملي نمودن اعلاميه جهاني حقوق بشر ۱۰ دسامبر ۱۹۴۸ (ماده بيست وهشتم – هركس حق دارد بر قراري نظمي را بخواهد كه از لحاظ اجتماعي و بين المللي حقوق و آزادي هايي را كه در اين اعلاميه ذكر گرديده است تأمين كند و آنها را به مورد عمل بگذارد.)، با توجه به اهميت علوم انساني و ارتباط آن با ساير علوم «مديريت هدفمند – برنامه ريزي استراتژيك» (تدوين راهبرد يك نظام آموزشي جامع و كامل در سطح بين الملل)؛.

• استراتژي فطري و نقش حروف و اعداد و همچنين نقش استعدادها در اين مسير، تبيين حقوق فرد به فرد ملت با تبيين چندي از ديدگاههاي خود، طرح و بيان كليه راههاي تعليم و تربيت، اهميت يك جهان بيني جامع و كامل؛

• لازمه علم و حكمت، پژوهش و تحقيق در راستاي جهاني شدن و فرآيند آن در جامعه اي با صفا واينكه وهمه در كمال آرامش در كنار هم زندگي كنند، و از همه امكانات به نحو احسن و شايسته استفاده لازم را ببرند، طرح و بيان كليه راه حلّ ها جهت جامعه اي عالي كه جلوه­ گاه خوبيها باشد؛

• يك طرح جامع علمي،اجتماعي، اقتصادي، تربيتي و… است و در سطح بين الملل ملتها مي توانند از اين اثر ،طرح و ايده عالي به دست آورند؛

• طبقه بندي اطلاعات(علوم) و حقيقت شناخت نسبت به دستورت الهي؛

• دقت و درك هر فرد و اجتماع از دستورات الهي؛

• بيان يكي از آموزه هاي الهي، به طور كاملا تخصصي(انتخاب).


مقالات:

• با توجه به توانمندي تئوري­هاي ارايه شده در كتاب پيش گفته مقاله اي تحت عناوين مختلف (با توجه به اهميت حقوق مخاطبين صفحه ۲۰ و ۲۱ « ارتباطات ، اطلاع رساني، بازاريابي » كتاب نظام هدفمند) در همايش ­ها و جشنواره­ هاي گوناگون ارايه گرديده كه در همايش ملي تعاون و كار آفريني ۲۴ و۲۵ مهرماه ۱۳۸۷ اين مقاله تحت عنوان «بررسي تعاون و كارآفريني در دهكده جهاني» در بخش پوستر پذيرفته شده و گواهينامه آنرا دريافت نمودم؛ وهمچنين تحت عنوان”راهبرد خنثي سازي عمليات رواني در فرايند آينده پژوهي براي دهكده جهاني” پذيرش و چاپ درچكيده مقالات همايش عمليات رواني،مهندسي وآينده پژوهي؛  ” نگاهي به هستي شناسي وب معنايي از ديدگاه حسيني در دهكده جهاني” عنوان مقاله برتر در چهارمين جشنواه وب ايران؛


كسب گواهي: 

• در كارگاه آموزشي((تاريخ محلي)) دانشكده ادبيات دانشگاه اصفهان؛

• در كارگاه آموزشي((مقاله نويسي)) دانشكده ادبيات دانشگاه اصفهان؛

• در كارگاه آموزشي((زندگي اعراب قبل از اسلام)) دانشكده ادبيات دانشگاه اصفهان؛

• دركارگاه هاي آموزشي گروه دارويي كيميا فام و شركت دارو سازي آفاق در نمايشگاه دام و طيور اصفهان؛

• گواهي نامه معتبر بين المللي از سوي جشنواره وب ايران و كنسرسيوم وب جهاني در اولين كنفرانس وب ايران؛

• در كارگاه هاي آموزشي”مراحل رشد شركت ها” و “توسعه طرح بازاريابي الكترونيكي” مركز رشد فناوري اطلاعات و ارتباطات(رويش) جهاد دانشگاهي؛

 • در سيمنار” مديريت مشتريان شاكي” و “فنون مذاكره با مشتري شاكي” از سوي شركت اقتصاد پويا زنده رود و سازمان صنعت معدن و تجارت استان اصفهان.


* كسب گواهي در سيستم آموزش الكترونيكي درسنامه:

•گواهي دوره آموزش الكترونيكي استاد بزرگي ايميل و جميل؛

• گواهي دوره آموزش مباني گوگل آناليتيكز؛

• گواهي دوره آموزش وبلاگ‌نويسي؛

• گواهي دوره آموزش مايكروسافت آفيس- ورد؛

• گواهي دوره آموزش گزارش‌گري چندرسانه‌اي ۱ – گزارشگري در زمانه‌ي اينترنت؛

• گواهي دوره آموزش مباني مديريت زمان.


*تفديرنامه: 

• لوح تقدير فرهيخته برگزيده بسيجي استان اصفهان در سال۱۳۸۸.


نمايشگاه: 

• غرفه نظام هدفمند نمايشگاه بين­ المللي استان اصفهان جشنواره برگزيد­گان نوآوري و شكوفايي آذرماه ۱۳۸۷(دعوت از طرف مركز هم انديشي توسعه استان اصفهان)؛

• غرفه نظام هدفمند نمايشگاه بين­ المللي استان اصفهان ششمين نمايشگاه قرآن و علوم قرآني شهريور ماه ۱۳۸۸؛

• غرفه نظام هدفمند نمايشگاه بين­ المللي استان اصفهان هفتمين نمايشگاه قرآن و علوم قرآني ۲۷ مردادلغايت ۵شهريور ۱۳۸۹؛

• غرفه نظام هدفمند نمايشگاه بين­ المللي استان اصفهانهشتمين نمايشگاه قرآن و علوم قرآني۲۰ لغايت۲۶ مرداد ۱۳۹۰؛

• غرفه نظام هدفمند نمايشگاه بين­ المللي استان اصفهان نهمين نمايشگاه قرآن كريم و عترت 10 لغايت16مرداد 1391.


ومن ا.. التوفيق
 
نويسنده ونظريه پرداز پرداز نظام هدفمند
 سيّدحسام سيّدحسيني
دسته ها :

امام خميني(قدس سره):

فقه، تئوري واقعي و كامل ادارة انسان از گهواره تا گور است.(صحيفة نور، جلد۲۱،ص۹۸)


عدالت نگاهي به راهبرد استاندارد نمودن مقالات علمي از ديدگاه حسيني در ايران و جهان


• راهبرد تثبيت قيمت ها راهي به سوي عدالت در تعليم و تربيت؛

• راهبرد تثبيت قيمت ها راهي به سوي بانكداري بدون سود و كارمزد؛

• راهبرد ‏تثبيت ‏قيمت‏ها ‏راهي ‏به ‏سوي ‏اقتصاد ‏پايدار؛

• راهبرد ‏تثبيت ‏قيمت‏ها ‏راهي‏ به ‏سوي ‏كارآفريني ‏براي ‏تمام ‏ملت‏ها؛


ثـبات راه

آنچه كه يك ملت را به سر منزل مقصود مي رساند، برنامه ريزي و نظارت مدبرانه بر امور است، حال اين امور شامل چه مواردي است خود مقوله ايي كامل و تمام (در همة امور) است، كه در مجالي به بحث و بررسي مي پردازيم.


يكي از آن موارد تثبيت قيمت محصولات و خدمات است كه مي توان بر اساس زمان و مكان، تهيه و توليد، عرضه و تقاضا مورد بررسي و مطالعه قرارداد و به دايرة توانمنديها و ظرفيتها نيز توجه خاصي داشت، اينجا نيز مسألة ارتباطات (عوامل ارتباط) در جهت سهولت قرار گرفتن اين محصولات و خدمات براي متقاضي قيمت با ثبات را از خود نشان مي دهد.


البته، چون نقش انسان در تهيه و توليد، استفاده از محصولات و خدمات وجود دارد، باز هم معيارهاي انساني در خصوص قدر و منزلت انسان قدم پيش گذاشته و هر آنچه را كه در حقظ قدر و منزلت انسان باشد را سنجيده و به محصولات و خدمات قيمت مدبرانه مي دهد كه همه در آسايش و رفاه به تعليم و تربيت در نيل به كمالات انساني قرار گيرند.


(ملتي در تعليم و تربيت موفق است، كه در قيمت دادن به محصولات و خدماتش از مستضعفان و محرومان غافل نباشد)

حسيني، نظام‏ هدفمند، صفحه ۱۹
دسته ها :
X